De papieren oplage van de grootste kranten in Nederland is in het vierde kwartaal van 2013 sterk gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor.

Dat blijkt dinsdag uit cijfers van het oplage-instituut HOI.

De papieren betaalde oplage van nrc.next daalt met 20,1 procent. Die daling compenseert de krant volledig met de digitale oplage. In totaal stijgt de betaalde oplage met 9,2 procent.

Die stijging heeft de krant te danken aan de lancering van de zaterdagkrant. Als de zaterdag-editie niet wordt meegerekend in de cijfers, daalt de oplage van de doordeweekse editie zelfs met 31 procent. Met de digitale oplage daarbij opgeteld betekent dat nog een daling van 18,8 procent.

Telegraaf

De Telegraaf daalt eveneens in oplage. De grootste krant van Nederland verliest 8,4 procent van zijn betalende abonnees op papier. Dat verlies wordt iets gecompenseerd met digitale kranten, waardoor de totale betaalde oplage met 6,5 procent daalt.

Alleen het Financieel Dagblad kan met een stijging van 1,8 procent positieve cijfers voorleggen. De gratis krant Metro ziet zijn oplage met 1,5 procent dalen. Die van Spits stijgt met 0,8 procent.

Beweeg de cursor over de lijn om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van HOI. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Als de digitale bij de papieren oplage wordt opgeteld, dan stijgen AD (1,3 procent) en De Volkskrant (1,8), Financieel Dagblad (1,6) en Trouw (7,6).

Van de regionale kranten stijgt enkel het Friesch Dagblad: 2,1 procent. De grootste dalers van de regiokranten zijn het Brabants Dagblad (-9,5 procent), De Stentor (-8,5) en de Leeuwarder Courant (-7,8).