Flinke stijging reclame-inkomsten voor online tv in 2013

Televisiezenders zagen in 2013 een flinke stijging aan reclame-inkomsten voor online-uitzendingen in 2013. De groei was 37,2 procent ten opzichte van 2012.

Vooral de tweede helft van 2013 liet ten opzichte van 2012 een sterke groei zien van 52 procent. Dat meldt Stichting Promotie Televisiereclame (Spot) dinsdag.

In totaal kwam de online omzet van de Spot-zenders (onder andere Ster, RTL Nederland en SBS Broadcasting) in 2013 op 12,3 miljoen euro.

De stichting verwacht dat die stijging ook in 2014 wordt doorgezet, omdat adverteerders steeds vaker een online video campagne lanceren naast de reguliere televisiecampagne.

Beweeg de cursor over het diagram om de bedragen te zien. De gegevens zijn afkomstig van SPOT. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Verwachting

Omdat de reclame-inkomsten van online, en ook op televisie, vooral in de tweede helft van 2013 zijn gestegen, wordt door de stichting voorspeld dat die groei zal doorzetten in 2014. Die aanname wordt uitgesproken, omdat het Centraal Planbureau verwacht dat de Nederlandse economie in 2014 zal verbeteren.

"Alles wijst erop dat het tij aan het keren is", zegt Michel van der Voort, directeur van Spot. "Met vertrouwen kijken we dan ook naar 2014. Het herstel van de tv-omzet gaat namelijk harder dan het herstel van de economische groei; het zogenaamde rebound-effect. In perioden van economisch herstel is tv het eerste mediumtype waarin de media-inzet geïntensiveerd wordt."

Televisie

De zenders verdienden in 2013 nog altijd het meeste met reclame op televisie. De opbrengst daarvan daalde wel licht ten opzichte van 2012. De netto-bestedingen kwamen in 2013 uit op 933 miljoen euro. Dat is 3 procent minder dan in 2012, toen er nog 962 miljoen euro werd verdiend.

Bij de reclame-inkomsten op televisie wordt onderscheid gemaakt tussen Spot (reclameblokken tijdens de uitzendingen) en Non-Spot (onder meer reclame in een uitzending of sponsoring). Vorig jaar werd er 846 miljoen euro aan Spot verdiend en 101 miljoen euro aan Non-Spot.

Beweeg de cursor over het diagram om de bedragen te zien. De gegevens zijn afkomstig van SPOT. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUwerk

Tip de redactie