De oplage van de grootste kranten in Nederland is in het derde kwartaal van 2013 sterk gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor.

De grootste krant van Nederland, De Telegraaf, heeft zijn betaalde papieren oplage in het derde kwartaal van vorig jaar hard onderuit zien gaan.

De Telegraaf verkocht dagelijks gemiddeld een kleine 489.000 exemplaren, wat ruim 9 procent minder is dan in dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt dinsdag uit cijfers van oplage-instituut HOI. Bij het Algemeen Dagblad ging de betaalde oplage met ruim 4 procent omlaag tot 365.912 kranten.

Het Financieel Dagblad zag de papieren oplage licht stijgen, tot 48.353 stuks. De zakenkrant boekte een sterke vooruitgang op het gebied van digitale kranten. De verspreiding daarvan vervijfvoudigde ruimschoots tot 58.849. Bij de Volkskrant stabiliseerde de papieren oplage en groeide de digitale krant met bijna een kwart.

Beweeg de cursor over het diagram om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van HOI. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

NRC verspreidde minder papieren versies van NRC Handelsblad en Next, maar zag de digitale verkoop wel groeien. De dagelijkse verkoop van de papieren NRC Next daalde met 20,6 procent. Daarmee ging de dagelijkse verkochte oplage van bijna 69.000 exemplaren naar zo'n 54.000 kranten.