'Programma als Nieuwsuur niet geschikt voor commerciëlen'

Twan Huys vindt dat er bij de commerciële omroepen geen enkele achtergrondrubriek is die lijkt op Nieuwsuur. "Dat is omdat het een dure en tijdrovende vorm van journalistiek is", zegt de presentator tegen NU.nl.

"Wat we bij Nieuwsuur allemaal doen, kost wat extra centen. En dat is commercieel kennelijk niet uit te baten op een manier waarop RTL en SBS er winst mee kunnen maken."

Huys, die zich in 2007 voegde bij het vaste presentatorteam van Nieuwsuur (toen nog Nova), vindt het belangrijk dat de publieke omroep journalistiek als speerpunt heeft.

"Wij vinden het bij Nieuwsuur erg prettig en fijn dat niet alleen de politiek in Den Haag, maar ook de bestuurders in Hilversum vinden dat journalistiek en achtergronden een van de belangrijkste domeinen is van de publieke omroep."

Menu

Huys vindt het goed dat de commerciëlen programma's als Hart van Nederland en RTL Nieuws hebben. "Maar als je het hebt over bijvoorbeeld economisch nieuws, reportages of verhalen uit Europa… Dat hele menu van journalistieke onderwerpen zie je niet bij een programma van de commerciële zenders."

"Dat heeft te maken met het feit dat ze daar niet genoeg winstgevend mee uit de voeten kunnen. Daarom is het terecht dat er gezegd wordt dat journalistiek bij de publieke omroep sterk aanwezig moet zijn."

Wens

Dat journalistiek een speerpunt bij de publieke omroep is, is een belangrijke reden dat Nieuwsuur van 5 januari 2014 ook op de zondag wordt uitgezonden. De actualiteitenrubriek is dan zeven dagen in de week op de televisie. "Dat was een langgekoesterde wens van de hoofdredactie", zegt de 49-jarige Huys.

Hij maakt zich geen zorgen over het feit dat de zondag in de journalistiek gezien wordt als een 'nieuwsluwe' dag. "Dat kan ook zo zijn omdat er die dag niet veel mensen op pad zijn om nieuws te maken. Ook stopt de nieuwshonger van ons publiek niet op zondag. Dat wil altijd geïnformeerd worden."

Talkshows

Op de zondag zijn de laatste tijd een aantal praatprogramma's gekomen die soms ook nieuws brengen, zoals WNL op Zondag. "Die trend zie ik ook", zegt Huys. "Daar waar je vroeger alleen Buitenhof had, heb je er nu ook andere programma's bij."

Toch is er volgens Huys een wezenlijk verschil in nieuws maken bij Nieuwsuur. "Talkshows zijn afhankelijk van gasten die beschikbaar zijn en naar de studio kunnen komen. De beperking die je dan hebt is dat je niet per se de best geïnformeerde gast in je studio hebt."

"Dat probleem hebben wij minder. Onze verslaggevers kunnen uitzwerven naar plekken die ertoe doen en we kunnen via satellietbeelden de beste sprekers binnenhalen. En dat doen we in alle talen. Er zijn legio uitzendingen waarin ik Engelssprekende gasten kan opvoeren in andere landen."

Druk

Voor Huys betekent de extra uitzending in de week meer werk. "Er komt geen uitbreiding van het presentatieteam. Wij gaan proberen het met zijn drieën op te vangen en daar verheug ik me ook op."

Het programma wordt afwisselend gepresenteerd door Huys, Marielle Tweebeeke en Joost Karhof.

Huys denkt niet dat hij in de toekomst andere klussen links moet laten liggen. "Naast Nieuwsuur doe ik momenteel ook College Tour. Daarvan is de volgende serie weer in voorbereiding en dat wil ik er ook bij blijven doen. Maar dat is allemaal te combineren."

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie