Er dreigt een onwerkbare situatie te ontstaan tussen John de Mol en Sanoma over hun gezamenlijke televisiezender SBS.

"Sanoma is niet in staat of niet bereid voldoende te investeren in SBS",  zegt de tv-producent vrijdag in een interview met het Financieele Dagblad.

"De filosofie die we ooit afgesproken hebben voor SBS, kan Sanoma niet meer invullen.''

De relatie ''is nu heel erg formeel'' aldus De Mol, die zegt dat hij zich genoodzaakt zag om een procesadvocaat als commissaris bij SBS aan te stellen. ''Puur om ervoor te zorgen dat de afspraken in de aandeelhoudersovereenkomst worden nageleefd.''

Geen strategie

Volgens De Mol investeert Sanoma niet in SBS en hij verwijt het Finse uitgeversconcern ook dat het geen strategie heeft.

Er moet bij SBS geïnvesteerd worden in het programmabudget, in de ontwikkeling van digitale activiteiten en in het voetbal, aldus De Mol. Hij roept Sanoma nogmaals op hun belang in SBS te verkopen aan hem. "We lopen tegen een muur aan."

Niet herkennen

In een reactie laat Sanoma weten zich niet te herkennen in het beeld dat het bedrijf geen strategie zou hebben. "Sanoma heeft een duidelijk beeld over de toekomst van media en heeft op 31 oktober een heldere strategie aangekondigd die wij nu aan het uitvoeren zijn." 

Sanoma zegt juist wel te investeren in de crossmedia positie in Nederland en Finland. "SBS heeft hierbij een sleutelrol." Het bedrijf zegt verder 'onplezierig verrast' te zijn door de uitspraken van De Mol.

Kijkcijfers

Sanoma en De Mol kochten in 2011 de zender voor ruim 1 miljard euro in de hoop SBS nieuw leven in te blazen. De kijkcijfers vallen tot nu toe tegen.

De Mol deed meer dan een week geleden een bod van 373 miljoen euro. Dat vindt hij een 'zeer genereus bod'.

In brand

"Sanoma staat letterlijk in brand",  vervolgt De Mol. "Het bedrijf staat op zijn grondvesten te schudden. Mede door de aankoop van SBS zucht het bedrijf onder een hoge schuldenlast."

Het Finse bedrijf kondigde eerder dit jaar een grote reorganisatie aan. Er gaan 32 tijdschriftentitels in de verkoop en er moeten ongeveer vijfhonderd banen weg.