RTL en SBS mogen allebei een programma op de buis brengen waarin stellen trouwen zonder dat ze elkaar kennen.

Dat oordeelde de rechtbank in Amsterdam donderdag na een kort geding dat producent Red Arrow aanspande tegen SBS.

De Duitse tv-producent onderhandelde met zowel RTL als SBS over het format.

Het programma werd gekocht door RTL, maar SBS komt binnenkort met een Talpa-productie die volgens Red Arrow wel heel erg lijkt op hun oorspronkelijke idee.

Volgens de rechtbank is duidelijk dat Talpa al veel eerder werkte aan het format. Daarnaast vindt de rechter dat het idee van Red Arrow onvoldoende onderscheidend en uniek is om auteursrechtelijk te worden beschermd.

Heel anders

De Talpa-formule Het geheim van een goed huwelijk, dat SBS wil uitzenden, is volgens de zender heel anders dan het programma Married at First Sight dat RTL kocht van Red Arrow. Daar is de voorzieningenrechter het mee eens. ''Beide formats zijn weliswaar gebaseerd op hetzelfde thema, maar verschillen in de uitwerking.''

Volgens de rechtbank hoort het bij de harde tv-wereld. ''Het stond SBS vrij om na stukgelopen onderhandelingen met de ene producent/distributeur in zee te gaan met een andere producent."

"In de commerciële tv-branche is sprake van harde concurrentie op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt, en het komt geregeld voor dat concurrerende partijen, die beide hebben geboden op een bepaald format, uiteindelijk programma’s met eenzelfde thema uitzenden.''