Het in de verkoop zetten van een aantal Sanoma titels doet pijn. Dat zegt Henk Scheenstra, bladendirecteur van het uitgeversconcern, in een interview met NU.nl.

Sanoma Nederland maakte donderdag bekend dat er wordt onderzocht of 32 bladentitels van de uitgever nog levensvatbaar zijn. 

"Er komt daarmee eindelijk een einde aan de speculatie", zegt Scheenstra. 

Scheenstra denkt dat bladen minnend Nederland "opgelucht zal ademhalen" na alle verhalen die rondcirkelden in de media. "We gaan geen titels sluiten, maar in heroriëntatie plaatsen."

Er komen voor de onderzochte bladen drie opties: of titels binnen Sanoma worden samengevoegd, of er worden titels verkocht en in het uiterste geval, zo verzekert Scheenstra, worden er titels gesloten. Maar dat zal in ieder geval niet voor het einde 2014 gebeuren.

Hoe voeg je sterke titels zoals Panorama, Nieuwe Revu en Playboy samen?

"Voor deze titels is de optie dat je ze gaat verkopen het grootst. Er zijn al partijen die interesse hebben. Over prijzen kan ik niets zeggen. Ik kan niet in een glazen bol kijken, maar ik ben aangenaam verrast over het aantal partijen dat zich heeft gemeld. Ik heb er vertrouwen in dat alle 32 titels verkocht zullen worden."

Ik kan me voorstellen dat het pijn doet dat deze titels uit je handen glippen.

"Dat doet ook pijn. Tegelijkertijd ben ik er van overtuigd dat dit de juiste strategie is voor Sanoma. 90 procent van de mediaconsumptie gaat al via schermen zoals telefoon, tablets en televisie. Daar willen we ons op aanpassen, dan moet je een digitale transformatie maken."

"Als je zestig titels hebt is dat een ontzettende opgave. Daarom doen we dat alleen maar met onze sterke merken. Daarom hebben we gekozen voor zeventien zogenoemde focusmerken. In die merken hebben we vertrouwen vanwege de winstpotentie en de dominante positie in de markt. Voor de 32 andere titels die niet zo dominant zijn, zoeken we de komende zes tot twaalf maanden een nieuw huis."

Als 90 procent nu al media via schermen gebruikt, waarom wordt er dan nu pas begonnen met digitaliseren?

"We hebben niet stilgezeten. We zijn het leidende digitale mediabedrijf van Nederland met sterke merken als NU.nlKieskeurig.nl en Startpagina.nl."

Die titels zijn aangekocht door Sanoma, dat is wat anders.

"Maar dat is ook een strategie. Je kunt kopen en zelf ontwikkelen. Je moet zorgen dat je tijdschriften relevant blijven, maar vier jaar geleden was er nog geen iPad. Daar moet je dan op inspelen. We hebben nu de nummer-1 tijdschriftenkiosk online, Tijdschrift.nl."

Maar dat is niet genoeg om titels als Nieuwe Revu en Playboy toch binnen Sanoma te houden en een digitale slag te maken.

"Je moet kijken hoe je de consument in gedrag moet volgen, Playboy is een mooi voorbeeld. Toen internet nog niet bestond deed Playboy het velen malen beter. Het aanbod gratis bloot op internet is natuurlijk gigantisch. Je moet een nieuwere niche vinden om relevant te blijven."

De digitale tak van Sanoma Nederland komt onder internationaal toezicht. Waarom is dat?

"Er is geen sprake van toezicht, we willen onze krachten internationaal bundelen. Er komen Nederlandse en Finse mensen in die afdeling die daarover gaan beslissen. Het is een soort verlegging van rapportage."

"We vinden het van belang om digitaal sneller te groeien. Daarom hebben we die afdeling opgericht. We willen digitale producten maken waar we internationaal schaalvoordeel mee kunnen halen, zoals de concepten van Kieskeurig.nl en Fashionchick.nl naar andere landen brengen."

"We hadden een nationale focus, maar Nederland is toch een klein land. Dus concepten naar Frankrijk, Polen, Duitsland uitrollen vraagt om een internationale focus met een internationale afdeling."

Overzicht: De reorganisatie van Sanoma l Profiel Sanoma