De ANWB schrapt 76 arbeidsplaatsen bij zijn mediabedrijf. Teruglopende aantallen abonnementen en advertentie-inkomsten dwingen de organisatie haar uitgeverij te reorganiseren. 

Dat maakte de ANWB donderdag bekend.

Het mediabedrijf biedt op dit moment werk aan 243 mensen. De werkgelegenheid zal door de reorganisatie dalen naar 146 voltijdbanen.

Een aantal medewerkers zal worden overgeplaatst naar een ander onderdeel van de ANWB. Voor 50 arbeidsplaatsen is er sprake van een vervallen functie. Tijdelijke contracten worden niet verlengd. De ANWB streeft ernaar de reorganisatie nog dit jaar af te ronden.

De mediatak geeft zeven commerciële tijdschriften uit en het gratis ledenmagazine Kampioen. Ook worden ongeveer 800 titels van kaarten, boeken en gidsen in de markt gezet. Een deel daarvan wordt gratis aangeboden aan leden van de ANWB.

Reorganisatie

De opbrengsten uit nieuwe media compenseren de teruglopende inkomsten van de traditionele media onvoldoende, zegt de ANWB. Met de reorganisatie wil het bedrijf inzetten op efficiëntere werkwijzen. Producten en diensten die niet van strategisch belang zijn of niet of onvoldoende renderen, worden geschrapt.

De ANWB probeert de magazines Buitenleven en Toeractief bij andere partijen onder te brengen. Ook cartografische producten zullen niet meer in eigen beheer worden vervaardigd. Verder beëindigt de ANWB de meeste eigen uitgaven van kaarten, boeken en gidsen op het gebied van wandelen, fietsen en vrije tijd.