De hoofdredactrice van Margriet vindt dat het papieren tijdschrift nog groot genoeg is om jaren door te gaan. "Het is leuk om te benadrukken hoeveel mensen ontzettend genieten van het blad."

"Ik denk dat onze lezeressen niet zo gauw met een Margriet- op- iPad in bad gaan liggen. Met een bereik van anderhalf miljoen mensen per week blijft de kracht van print enorm."

Margriet bestaat deze week precies 75 jaar. Het verbaast Leontine van den Bos, die sinds 2008 hoofdredacteur is, niet dat het papieren tijdschrift nog zo groot is.

Dat terwijl de oplage net als bij vele andere tijdschriften in Nederland jaarlijks aan het dalen is. "Het is natuurlijk bijzonder dat een weekblad zo groot is en al zo lang bestaat in een tijd waarin print onder druk staat", zegt Van den Bos tegen NU.nl.

"Wat mij wel verbaast is dat sommige mensen nog wel eens om de kracht van print heen fietsen en alleen nog maar uitgaan van een digitale wereld."

Inkomsten

Van den Bos legt uit dat veruit het grootste deel van de inkomsten nog altijd komen van het tijdschrift.  Ze vindt de technische ontwikkelingen wel erg boeiend.

"Margriet maakt natuurlijk ook die vertaalslag naar digitaal. Het blad verschijnt op de iPad, heeft een drukbezochte website en meer dan vijftigduizend Facebook-vrienden."

Merk

Voor de toekomst vindt Van den Bos het vooral belangrijk om het merk Margriet sterk te houden. "Veel lezeressen hebben een emotionele band met ons merk. De vorm is dan niet eens zo belangrijk. Bij Margriet is dat nog altijd het blad, maar we blijven de komende jaren bestaan in alle vormen."

Van den Bos vindt het dan ook prima dat de jongere generatie ervoor kiest om het tijdschrift te lezen via een tablet of dat ze de Facebookpagina bekijkt. "Het is uiteindelijk belangrijker dat je je thuis voelt bij het merk zelf, dan de manier waarop het gebracht wordt. Ik denk dat in al die jaren het belangrijkste is gebleven dat de vrouw zich herkent in Margriet."

Meegroeien

Een van de redenen dat Margriet het 75 jaar heeft volgehouden, is volgens Van den Bos dat het blad al die jaren is meegegroeid met de lezeressen. "Margriet vertelde vroeger hoe je het huishouden moest doen. Nu vertellen we hoe je in deze economisch slechte tijden je financiële planning zou kúnnen doen. "

"Margriet geeft daar advies bij", vervolgt de hoofdredacteur. "De ontwikkeling van de vrouw toen en nu zit eigenlijk verworven in Margriet. De vrouw voelde zich in de jaren 50 net zo serieus aangesproken als nu, maar op andere onderwerpen."

Vanaf vrijdag ligt de jubileumeditie van Margriet in de winkels. Op het Museumplein is tot 6 oktober een expositie in het teken van het jubileum, met 75 covers van het tijdschift door de jaren heen.