Adverteerders hebben in de eerste helft van het jaar 5,6 procent minder besteed aan televisiereclame, vergeleken met een jaar eerder.

Aan commercials werd 446 miljoen euro uitgegeven. Dat meldt het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame Spot donderdag.

Door de crisis houden adverteerders de hand op de knip, zegt Spot-directeur Michel van der Voort. Zo leidde het aanhoudende lage niveau van de autoverkopen tot een daling in de bestedingen aan autoreclames. Alleen aan commercials voor telecom, ICT en media werd iets meer uitgegeven.

Afgelopen halfjaar zaten consumenten gemiddeld wel langer voor de buis. Hoewel er geen grote sportevenementen waren, nam de gemiddelde dagelijkse kijktijd met 1 procent toe tot 201 minuten. Sinds de invoering van de huidige meetmethode in 2007 is de kijktijd nog niet zo hoog geweest.

Uitgesteld kijken

De stijging komt doordat mensen meer 'uitgesteld' zijn gaan kijken, stelt Van der Voort, bijvoorbeeld door programma's op te nemen of tijdelijk op pauze te zetten om even naar de wc te gaan. Inmiddels heeft een op de drie huishoudens hiervoor een harddiskrecorder op de televisie aangesloten.

Deze en andere nieuwe technieken maken het ook mogelijk om televisiereclames door te spoelen. Volgens de Spot-baas heeft dat echter geen invloed op de reclamebestedingen. Hij benadrukt dat bij vrijwel alle media minder aan reclame wordt verdiend. ''De concurrentiepositie van de tv is nog steeds sterk.''

Internetreclame

Wel wordt er tegenwoordig steeds meer geld gestoken in internetcommercials. De reclameomzet in de in opkomst zijnde onlinevideo groeide in de eerste helft van het jaar met 20 procent naar 6 miljoen euro.

Spot rekent voor de tweede helft van het jaar op een licht herstel in de markt voor tv-reclame. Het bureau gaat ervan uit dat de economie iets aantrekt en dat de adverteerders daardoor meer zullen uitgeven. ''De tv-bestedingen herstelden zich na de vorige crisis in 2009 sneller dan de economie zelf'', zegt Van der Voort. ''Gesprekken met bureaus en adverteerders, waarin ook gesproken wordt over ophogingen van jaarcontracten, onderschrijven de verwachting voor de tweede helft van 2013.''