Thom Roep, sinds 1 mei de oud-hoofdredacteur van de Nederlandse uitgave van Donald Duck, is vereerd met de aan hem uitgereikte Disney Publishers Milestone Award, een jaarlijkse prijs van het Amerikaanse concern. 

Dat zegt Roep tegen NU.nl. Roep wist nergens van en was aanvankelijk zelfs niet van plan naar de uitreiking te gaan.

Pas toen zijn collega’s aandrongen mee te gaan naar het jaarlijkse evenement in het Italiaanse Bologna, begon er iets te dagen. "Ik heb altijd wel een stropdas in mijn koffer, dus dat kwam wel goed."

Commercieel

De prijs is de erkenning voor 'een buitengewone prestatie in marketing, promotie of sales'. Dat zijn misschien niet de eerste associaties die worden opgeroepen bij het zien van de driftige eend.

"Dat hoort er natuurlijk bij", zegt Roep. "Als Oom Dagobert in een verhaal een jamfabriek koopt, laat ik dat natuurlijk aan het salesteam weten. Die kunnen op hun beurt verschillende jammerken benaderen. Zo werkt dat."

40 jaar

Na een carrière van 40 jaar bij Donald Duck, stopt Roep er in augustus mee. Per 1 mei is hij er ook geen hoofdredacteur meer. "Als je van je hobby je werk maakt, zeggen ze dat het ook je werk wordt. Maar bij mij is het altijd mijn hobby gebleven."

Aan de ene kant zegt Roep dat hij de wind mee had, want zo stelt hij, "Donald Duck is altijd al populair geweest". Aan de andere kant weet hij dat door een aantal slimme zetten, hij het 'vrolijke weekblad' in Nederland tot een groot succes heeft gemaakt. "We hebben samen met Finland de hoogste oplage ter wereld van alle Disney tijdschriften."

Held

Nu krijgt hij vanuit Amerika een laatste eer met de 'prestigieuze prijs', zoals uitgever van het weekblad Sanoma het zelf zegt. Disney is ook niet zuinig in zijn slotzin: "Thom Roep heeft van Donald Duck een Nederlandse held gemaakt en hierdoor is Thom zelf ook een held geworden voor velen."