Uitgever Wegener gaat een plan opstellen om de organisatie efficiënter en flexibeler te maken. Het is onvermijdelijk dat dit ook gevolgen heeft voor het aantal banen.

Dat maakte de uitgever woensdag bekend. Wegener wil daarmee de omzet laten stijgen en de kosten verlagen.

Het nieuwe plan is een vervolg op de 'Digital First'-strategie die vorig jaar werd aangekondigd. In februari vorig jaar maakte Wegener bekend 300 tot 350 banen te zullen schrappen als gevolg van de nadruk op digitale media.

Ook maakte het bedrijf destijds bekend tussen 2012 en 2014 de kosten met 50 miljoen euro te willen verlagen. Het exacte effect van de nieuwe plannen op de werkgelegenheid is volgens Wegener nog niet aan te geven.

"We gebruiken geen kaasschaaf en gaan heel specifiek kijken", zei een woordvoerder. Hij wil dan ook niet uitsluiten dat sommige regionale kranten forser moeten snijden in de kosten dan andere.

Concreter

De plannen worden in de komende 2 maanden uitgewerkt en voorgelegd aan de centrale ondernemingsraden van Wegener en Limburg Media Groep. ''Tegen die tijd kunnen we concreter zijn.''

Volgens de zegsman wist Wegener de kosten vorig jaar met 5 procent te verlagen ten opzichte van 2011. De besparing van 50 miljoen euro is onderdeel van 70 miljoen euro aan kostenbesparingen waar eigenaar Mecom naar streeft in de periode 2011 tot en met 2014.

Dalende advertentie-inkomsten

De krantenuitgever kampt met fors dalende advertentie-inkomsten. Naast de kostenbesparingen, wil Wegener daarom ook nieuwe apps en e-papers lanceren om lezers en adverteerders te trekken. Dat maakte de Nederlandse dochter van uitgeefconcern Mecom woensdag bekend.

Mecom gaf vorige maand een winstwaarschuwing af, omdat het bedrijf verwacht dat de Nederlandse advertentie-inkomsten dit jaar met twintig procent inzakken. Ook daalt het aantal abonnees.

Ten koste van de winst

Doordat de kosten niet in eenzelfde tempo afnemen, gaat dat ten koste van de winst. Een woordvoerder van Wegener wil niet zeggen hoeveel geld het bedrijf hoopt te besparen met de reorganisatie.

Mecom zette Wegener vorig jaar in de etalage, maar vond geen koper voor het bedrijf in zijn geheel. Uiteindelijk werd besloten om eerst de digitale onderdelen te verkopen. Inmiddels zijn de aandelen in Autotrack en huizensite Funda al verkocht.

Geen verrassing

Een woordvoerder van journalistenvakbond NVJ zegt dat hij de details nog niet kent, maar dat de nieuwe plannen zeker geen verrassing zijn. Hij beaamt verder dat kostenbesparingen bijna onvermijdelijk zijn en dat het 'geen rooskleurig' verhaal wordt.

"Het geld is op en de afspraken met banken en aandeelhouders zijn zo dwingend, dat de bedrijven bijna niet meer anders kunnen. Er moet echt wat gebeuren."

Regionale journalistiek

Volgens de woordvoerder staat de kwaliteit van de regionale dagbladen door teruglopende investeringen en lezersaantallen 'ernstig onder druk'.

"Met steeds minder mensen moeten redacties dezelfde krant maken. Dat hou je niet vol." Hij denkt dat redacties daarom keuzes moeten maken en moeten kijken wat voor krant ze in de toekomst nog kunnen maken.

Over twee weken gaat NVJ met Wegener in gesprek over een sociaal plan.