Minder omzet en winst voor De Persgroep
De Persgroep heeft vorig jaar zowel de omzet als de winst zien teruglopen. De nettowinst van de uitgever die in Nederland onder meer het Algemeen Dagblad en de Volkskrant uitgeeft, halveerde bijna van veertig miljoen euro naar 21 miljoen euro.
De omzet daalde twintig miljoen euro naar 910 miljoen euro. Dat maakte het Belgische bedrijf dinsdag bekend.
De Nederlandse activiteiten, die drie jaar geleden werden aangekocht, zijn inmiddels goed voor 49,2 procent van de omzet van het bedrijf en voor 41 procent van het bedrijfsresultaat (EBITDA). Volgens topman Ludwig Criel is de Nederlandse tak van De Persgroep een van de best presterende mediabedrijven van het land.
De cijfers van NRC Media, uitgever van NRC Handelsblad en NRC Next, werden maandag bekend. De winst steeg van 4,7 miljoen euro naar 5,5 miljoen euro. De omzet ging mede door licht hogere advertentie-inkomsten met een procent omhoog tot 118 miljoen euro.