Nog net voor Thom Roep stopt als hoofdredacteur van de Donald Duck, verschijnt de 'kroningsspecial' die al 1,5 jaar klaar lag. Hij verwacht positieve commentaren."Voor iedereen is het een enorme eer om in de Donald Duck te staan."

Dat zegt de hoofdredacteur bij de aankondiging van zijn afscheid in een interview met NU.nl.

In augustus vertrekt Thom Roep (1952) bij Donald Duck, als hij precies 40 jaar in dienst is. Sinds 1984 is hij hoofdredacteur, daarmee stopt hij al per 1 mei.

De belangrijkste reden voor zijn vertrek is de verschuiving naar digitaal uitgeven en sociale media. "Ik vind dat ik niet geloofwaardig ben om leiding te geven aan een team dat zich bezighoudt en enthousiasme opbrengt voor dingen waar ik zelf minder mee heb."

Oma Duck op Twitter

Sinds 2010 is de redactie actief op Twitter. Inmiddels zijn er zo'n 40 Twitteraccounts: van Donald Duck tot Oma Duck en van Wolfje tot Willie Wortel.

Roep leest de tweets wel, maar twittert zelf niet mee. "Ik ben zo ouderwets dat ik zeg: oh, print er weer eens een paar voor me uit. Ik ben een man van papier."

"Dus wordt het tijd dat er iemand komt die jonger is en daar wel interesse in heeft. Ik wil niet doen alsof."

Hij geeft toe dat je het ook puur zakelijk kunt bekijken, het blad als product zien. "Maar ik ben te veel stripliefhebber om bij die verschuiving een enthousiaste rol te spelen. Dus ik ga weer strips schrijven, tekenen, dingen verzinnen."

In de ban

Toen hij 5 jaar was kreeg Roep een abonnement op de Donald Duck. "Toen kon ik nog niet lezen natuurlijk, maar ik raakte wel 'in de ban van de strip' en ging ze ook zelf fanatiek verzamelen."

Toch volgde hij - zoals zijn halve familie - de Pabo (toen Pedagogische Academie). Maar bij het zoeken naar vacatures kwam hij een advertentie voor het weekblad Donald Duck tegen. "Ik dacht: hè, kun je daar werken? Daar had ik nooit over nagedacht."

Roep solliciteerde, heimelijk in de hoop later bij zijn lievelingsblad Pep te komen, dat op dezelfde redactie werd gemaakt. Maar: "Na een half jaar werd ik inderdaad gevraagd, maar toen zaten Duck en Disney al zo in mijn bloed. Er werd gezegd: die zit hier wel tot zijn pensioen."

Oplage

De papieren oplage van Donald Duck daalt, zoals bij alle bladen. Van ongeveer 300.000 in 2008 naar 278.000 nu. "Te weinig", vindt Roep, die de oplage nooit eerder onder de 300 duizend zag.

Toch weet hij trots te vertellen dat Nederland samen met Finland de hoogste oplage ter wereld heeft van alle Disney tijdschriften. De verklaring daarvoor is volgens Roep dat beide landen een abonnementenland zijn. Andere landen moeten het vrijwel alleen van de losse verkoop hebben.

Om 'de schoorsteen te laten roken' maakt Donald Duck onder meer commerciële uitgaves voor organisaties als de ANWB en Unilever, maar ook bijvoorbeeld een special over de Avondvierdaagse. "Daar zoekt de salesafdeling dan sponsors voor, zoals in dit geval een pleisterfabrikant." Hij moet er zelf om lachen.

Vorig jaar bestond de Donald Duck 60 jaar en werd elke maand een provinciespecial uitgegeven. "Dat hebben we gemerkt in de losse verkoop. En dat was ook de reden."

Kroningsspecial

De kroningsspecial die dinsdag uitkomt is zelfs alleen bedoeld voor de losse verkoop, maar abonnees konden het nummer al wel bestellen. De respons is groot.

Bij het verhaal over de 'abDuckatie' is niet extra gelet op eventuele gevoeligheden, omdat het over de koninklijke familie gaat. "Je kunt vrij ver gaan met parodiëren in woord en beeld."

Bovendien: "Voor iedereen is het een enorme eer om in de Donald Duck te staan. Er is nog nooit iemand geweest die kwam klagen."

Extra exemplaren

Sterker nog, de meeste mensen die geparodieerd worden - meestal alleen bij naam - vinden dat zo leuk dat ze opbellen en om extra exemplaren vragen.

Ook de koninklijke familie kwam al vaker voorbij, volgens Roep altijd positief. "En als één vrouw humor heeft, is het Máxima."

De kans is zelfs groot dat de Donald Duck in huize Oranje gelezen wordt. Ze krijgen het blad elke week opgestuurd.

Op de plank

De kroningsspecial lag al 1,5 jaar 'op de plank', zoals dagbladen vaak verhalen hebben klaarstaan voor als een beroemdheid overlijdt. "We wisten wie er koning zou worden en wie er naast hem zou staan. En we hebben gegokt dat het op de Dam en in de Nieuwe Kerk zou plaatsvinden."

Het verhaal is volgens Roep een knipoog naar een beroemde uitspraak van het moment dat Beatrix in 1980 de kroon overhandigd kreeg.

Traditie

Het blad staat bekend om zulke dubbelzinnigheden, en daarin zit volgens Roep het succes van de Donald Duck.

"Het gaat van generatie op generatie over. Ouders willen hun kinderen dezelfde aangename jeugdherinnering geven."

"Ik ben eerlijk genoeg; als het blad niet bestond en iemand zou het nu verzinnen, hield je geen 10 procent van de oplage. Zou een witte eend in een matrozenpak succesvol zijn?"