De FNV-reclame waarin premier Mark Rutte leek te lachen om de gevolgen van kabinetsbezuinigingen voor gehandicapten, heeft afgelopen jaar de meeste klachten opgeleverd bij de Stichting Reclame Code (SRC). 

Zeker 234 mensen ergerden zich aan de televisiecommercial van de vakcentrale, omdat deze een ''schandalige vorm van karaktermoord'' zou zijn.

Dat blijkt uit het jaarverslag dat het zelfreguleringsorgaan donderdag publiceerde. De reclame-uiting werd uiteindelijk niet in strijd met de reclameregels geacht.

In totaal kwamen er vorig jaar 4115 klachten binnen bij de SRC. Dat leverden 1516 dossiers op, waarbij in 478 gevallen aan de betreffende adverteerder werd gevraagd zijn reclame te wijzigen. 18 adverteerders weigerden gehoor te geven aan dit verzoek.

Volgens de SRC verschilt het aantal klachten sterk van jaar tot jaar. In 2011 werden 3838 klagers geteld en in 2010 kwam een recordaantal van 5893 klachten binnen. Die piek werd destijds veroorzaakt door ruim 2400 klagers over de poster van de horrorfilm Sint.