De betaalde papieren oplages van vrijwel alle landelijke dagbladen is in het vierde kwartaal van 2012 gedaald ten opzichte van 2011. Maar met de digitale abonnees erbij stijgt de oplage van enkele kranten juist.

De betaalde papieren oplage van de landelijke dagbladen was vorig jaar in het vierde kwartaal 3 procent lager dan in het vierde kwartaal van 2011, blijkt uit cijfers die oplage-instituut HOI dinsdag bekend maakt.

Met de digitale abonnementen erbij daalde de totale betaalde oplage echter 'slechts' 1,4 procent.

Ook in het derde kwartaal van 2012 daalde de betaalde oplage met 3 procent, vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2011.

Papier

Alleen Trouw en de Volkskrant zagen op papier een lichte stijging, van respectievelijk 1,2 en 0,5 procent.

Vooral de daling van de betaalde papieren oplages van het Financieele Dagblad (8,7 procent), nrc.next (8,4) en het Nederlands Dagblad (7,6) was fors.

Cijfers van Q4 2011 t.o.v. Q4 2012:

Beweeg de cursor over het diagram om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van HOI. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Digitaal

Met de betaalde digitale oplage erbij zien de cijfers er voor enkele kranten echter heel anders uit.

De totale betaalde oplage van het FD stijgt met 2,3 procent, wat duidt op een forse stijging van het aantal digitale abonnees. De krant had 5927 digitale abonnees meer in 2012 dan in 2011, terwijl de papieren oplage afnam met 4520 stuks.

Ook nrc.next en NRC Handelsblad stijgen met de digitale oplage erbij, met 2,8 en 2,1 procent. De digitale NRC had 7142 abonnees meer en de papieren bijna 2992 minder.

De Volkskrant komt inclusief digitale abonnees uit op een totale betaalde oplagestijging van 0,8 procent.

 Cijfers van Q4 2011 t.o.v. Q4 2012:

Beweeg de cursor over het diagram om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van HOI. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Gratis kranten

De gratis kranten Metro en Spits hebben hun papieren oplages in het vierde kwartaal flink teruggeschroefd, met 10,9 en 16,1 procent.

Het bereik van beide kranten blijft wel een stuk hoger, blijkt uit de cijfers van de NOM Print Monitor. Metro wordt dagelijks door gemiddeld 1,48 miljoen mensen gelezen en Spits heeft gemiddeld 1,29 miljoen lezers.

Regionaal

De betaalde oplage van de regionale kranten daalde met maar liefst 5,1 procent in het vierde kwartaal van 2012 vergeleken met een jaar eerder.

Dat is inclusief de digitale oplage van Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden, de enige twee digitale kranten die HOI meetelt. Van de regionale kranten van Wegener bestaan wel applicaties, maar die worden niet meegerekend.