De publieke televisie- en radiozenders ondergaan een naamswijziging. Daarbij wordt Nederland 1 veranderd in 'NPO 1' en gaat Radio 2 'NPO Radio 2' heten.

Dat bevestigt Henk Hagoort, bestuursvoorzitter van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) , dinsdag in een perscommuniqué naar aanleiding van berichtgeving in De Telegraaf. 

Wanneer de wijzigingen worden doorgevoerd is nog onduidelijk. De NPO kocht een jaar geleden voor 100.000 euro de URL npo.nl over van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie. Hagoort zei dat het ontwerpen van de logo's nog eens 93.000 euro kost.

Met één sterke naam op radio, tv en internet wil de NPO 'online beter tegenwicht kunnen bieden aan internationale mediamerken als Youtube, Google en Apple'. "Die slag dreigen we nu te verliezen", stelt Hagoort.

"Voor de kijker en luisteraar wordt het duidelijker. De link tussen Nederland 1 en Uitzending Gemist wordt nu onvoldoende gelegd. Als je straks een programma op NPO 1 gemist hebt, kijk je dat terug op NPO.nl of de NPO-app op je tablet."

"NPO staat voor wat wij zijn: Nederlands en voor het publiek", zegt Hagoort. "De naam NPO wordt bijna altijd gebruikt als het over de publieke omroep gaat. Het is daarom logisch om die afkorting te gebruiken. Voor het publiek is straks beter herkenbaar welke programma's door de publieke omroepen zijn gemaakt."

Overbodig 

De naamsverandering stuit op weerstand bij enkele omroepbazen die anoniem willen blijven. Ze vragen zich in gesprek met De Telegraaf vooral af voor welk probleem het een oplossing is.

"We moeten 300 miljoen bezuinigen. Honderden mensen raken hun baan kwijt. En hier wordt geld gespendeerd aan een actie die volkomen overbodig is. Nederland 1 is momenteel al de best bekeken zender van ons land. Dit kun je toch aan niemand uitleggen."

Oppositie

In de Tweede Kamer is dinsdag met verwondering gereageerd op de plannen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) om de zendernamen te veranderen. ''Dit lijkt me bij voorbaat kansloos. Hier zit niemand op te wachten'', stelt CDA-Kamerlid Pieter Heerma.

VVD-Kamerlid Matthijs Huizing noemt de naamsverandering van Nederland 1 naar NPO 1 voorbarig. ''We zitten midden in de discussie over de toekomst van de Publieke Omroep. Laten we die eerst afmaken alvorens hier geld aan uit te geven."

Ook D66 is kritisch over de veranderingen. ''De hoge kosten voor de nieuwe naam en de logo's zijn moeilijk te rijmen met alle bezuinigingen'', stelt Kamerlid Kees Verhoeven. Bovendien ziet hij weinig heil in de naamswijziging. ''Nederland 1 is een naam die staat en voor iedereen herkenbaar is. Dus waarom zou je die wijzigen?''

Onbegrijpelijk

De SP vindt het besluit om zoveel kosten te maken eveneens onbegrijpelijk. Kamerlid Jasper van Dijk: ''We hebben nu elke euro nodig om goede programma's te maken, niet om nieuwe logo's te ontwerpen.'' Bovendien is het een discussie over de verpakking van de zender en niet over de inhoud, vindt hij.

Daar sluit Verhoeven zich bij aan. ''Het gaat steeds over de organisatie, over fusies, bezuinigingen en nu weer over de naam, terwijl we eigenlijk een inhoudelijke discussie moeten voeren over welke keuzes de publieke omroep moeten maken.''

Kamerlid Martijn van Dam van de PvdA stelt in een reactie dat de politiek niet gaat over welke namen de publieke omroep aan zenders of programma's geeft.

''Als politiek zorgen wij voor randvoorwaarden waarmee de publieke omroep goede programma's kan maken. Verder hoort onze bemoeienis niet te gaan.