AMSTERDAM - De verschillen tussen gratis dagbladen Metro en Spits worden groter. Beide kranten gaan vernieuwen en krijgen elk een ander profiel.

Dat maakte uitgever Telegraaf Media Groep (TMG) maandag bekend. Ook de distributiestrategie van beide kranten wordt aangepast.

Verspreiding binnen het openbaar vervoer blijft voor beide kranten een speerpunt, maar Metro gaat de focus versterken op Amsterdam en Rotterdam.

De gratis dagbladen bestaan allebei sinds 1999. Samen bereiken ze volgens de uitgever 2,9 miljoen mensen. Spits is sinds het begin ondergebracht bij TMG. Metro werd in augustus vorig jaar overgenomen door de eigenaar van onder meer dagblad De Telegraaf, socialenetwerksite Hyves en Sky Radio.

Zakelijk

Al bij de overname liet weten algemeen directeur Tim Scholte van Metro weten dat de verschillen tussen beide kranten groter zouden worden.

Metro wordt nu een 'zakelijke, serieuze krant', die gericht is op de brede doelgroep van 25 tot 54 jaar. Bovendien zal de krant zich meer richten op Amsterdams en Rotterdams nieuws.

Daarnaast gaat de krant iets meer de nadruk leggen "op onderwerpen die gezinnen met (jonge) kinderen, werkenden en woningbezitters bezig houden". Volgens hoofdredacteur Robert van Brandwijk behoudt Metro behoudt "de sterke onderdelen die de lezers kennen en al jarenlang hoog waarderen".

Prikkelend

Aan de andere kant richt Spits zich meer op jongvolwassenen, met als insteek 'positief kritisch en prikkelend, jong van geest'.

Het dagblad zal zich naast nieuws en sport nog meer gaan richten op entertainment. "Uit onderzoek is gebleken dat onze lezers Spits juist vanwege díe inhoudelijke combinatie zo waarderen", aldus hoofdredacteur Jan-Jaap de Kloet. Daarbij is ook veel ruimte voor "de opvallend uitgewerkte eigen onderwerpen".