AMSTERDAM - Dagblad De Pers, dat vorig jaar voor het laatst verscheen, maakt op 11 februari een digitale doorstart onder de naam DNP (De Nieuwe Pers).

DNP gaat uit de startblokken met een app in de Apple Store.

Daarna wil De Nieuwe Pers ook nieuws onder een breder publiek verspreiden via een website. Dit maakte directeur-uitgever Jan Jaap Heij woensdag bekend.

De Nieuwe Pers sloot deze week een succesvolle crowdfundingsactie af waarmee het bedrijf ruim 24.000 euro ophaalde bij particuliere investeerders.

''De crowdfundingsactie heeft ver boven verwachting gescoord'', concludeert Heij.

Particulieren die geld investeerden, krijgen daarvoor in ruil een haljaarabonnement op de digitale krant of mogen een week gasthoofdredacteur zijn. Eerder kreeg het initiatief al een startsubsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers.

Uitbreiden

De Nieuwe Pers begint met 11 journalisten, voornamelijk redacteuren die voorheen aan de gratis papieren krant werkten. Alain van der Horst wordt hoofdredacteur van DNP. ''In de loop van 2013 willen we de redactie uitbreiden'', zegt Heij.

''Het idee van DNP is dat mensen een persoonlijk abonnement kunnen afsluiten op hun favoriete journalisten.'' De abonnementsprijzen zijn nog niet definitief vastgesteld.

In maart vorig jaart ging na 5 jaar de stekker uit De Pers. Het dagblad bleek niet rendabel.