AMSTERDAM - De landelijke Nederlandse dagbladen hebben in het derde kwartaal van 2012 opnieuw oplage moeten inleveren.

Alleen Trouw wist meer betalende lezers te strikken dan een jaar eerder. Dat blijkt donderdag uit de cijfers van Het Oplageinstituut (HOI).

De oplage van Trouw is 2,1 procent gestegen ten opzichte van het zelfde kwartaal vorig jaar. Het Nederlands Dagblad daalt het hardst. Hun oplage daalt 8,4 procent ten opzichte van vorig jaar. 

Ook NRC Handelsblad ziet een daling. In het derde kwartaal van 2012 daalde de oplage 2,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. 

In het derde kwartaal was de betaalde oplage van de landelijke kranten bij elkaar 1,61 miljoen. Een jaar eerder waren dat er nog 1,66 miljoen, een verschil van 3 procent. Al sinds 2007 daalt de oplage van kranten.

Beweeg de cursor over het diagram om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van HOI-Online. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Regionale dagbladen

De regionale dagbladen zien allemaal hun oplagen dalen. De Leeuwarder Courant verliest het meest met een verlies van 7,2 procent ten opzichte van het zelfde kwartaal vorig jaar. De krant wordt gevolgd door Het Parool en het Leidsch Dagblad.

Beweeg de cursor over het diagram om de percentages te zien. De drie hoogste en laagste percentages van regionale dagbladen zijn weergegeven. De gegevens zijn afkomstig van HOI-Online. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Digitaal

Een aantal kranten weet het verlies aan lezers van de papieren uitgave gedeeltelijk te compenseren met digitale abonnementen. Het Financieel Dagblad verwelkomde 71 procent meer digitale klanten. Het aantal digitale abonnees van NRC Handelsblad lag de helft hoger. Dat betekent dat zowel het Financieel Dagblad als NRC Handelblad hun verlies in papieren oplagen met de stijging in digitaal abonnementen compenseren.

NRC verliest 3985 abbonementen op papier, maar stijgt digitaal met 6081. Ze zien dus een totaalstijging van 2096.
Het FD verliest 4016 papieren abbonementen en ziet digitaal een stijging van 4935 lezers. In totaal hebben ze een dus een stijging van 919 lezers. 

Het Nederlands Dagblad stijgt digitaal met  een derde meer.  Alleen de Volkskrant noteerde een daling met 3 procent.

Beweeg de cursor over het diagram om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van HOI-Online. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Gratis kranten

Gratis krant Metro heeft de oplage in het derde kwartaal verhoogd. Concurrent Spits liet de oplage juist dalen. De oplage van Metro kwam 4,3 procent hoger uit op 366 duizend. Spits drukte in het derde kwartaal gemiddeld 288 duizend kranten, een daling 0,8 procent.

De kranten lijken hiermee uiteindelijk niet veel te profiteren van het verdwijnen van concurrent De Pers afgelopen voorjaar. Het aantal lezers van de gratis kranten is overigens veel hoger, bijvoorbeeld doordat kranten in de trein worden achtergelaten.