AMSTERDAM - De Volkskrant gaat vanaf het voorjaar experimenteren met het betaald aanbieden van krantenartikelen.

Dat heeft hoofdredacteur Philippe Remarque gezegd in het NCRV-programma Lunch! op Radio 1. Volgens Remarque moet het een iTunes-achtig systeem worden.

''Wat we gaan doen, is dat we op een gemakkelijke manier onze hele content, dus alles wat wij maken, beschikbaar maken voor mensen die op sociale media zitten en op internet surfen. Je kunt dan heel gemakkelijk inloggen, een beetje zoals je bij iTunes doet, met alleen een wachtwoord.''

Remarque noemt een dagpasje van 70 cent als optie, en de eerste paar keer na registratie mag je gratis gebruik maken van de voorziening.

Volgens de hoofdredacteur willen mensen wel betalen voor goede journalistiek, zolang het maar via een simpel systeem gaat. In de Verenigde Staten heeft The New York Times dit systeem al ingevoerd en daar worden al goede resultaten geboekt.

Nieuwe site

De door Remarque aangekondigde plannen zijn onderdeel van een grondige vernieuwing van de site, meldt Volkskrant.nl: ''Volkskrant.nl komt volgend jaar met een geheel nieuwe site. Tegelijkertijd zal de krant zijn gehele inhoud in een online omgeving presenteren. Krant en site komen zo dichter bij elkaar te liggen.''

''Je hebt Volkskrant.nl en je hebt de krant. Voor veel lezers is het totaal onduidelijk hoe deze zich tot elkaar verhouden'', zegt Laurens Verhagen, hoofdredacteur van Volkskrant.nl. Naast de gratis nieuwssite wordt er straks een zogenoemde 'Plus-omgeving' aangeboden.

Verhagen: ''Voor deze Plus-artikelen - uiteraard gratis te lezen voor abonnees - kunnen site-bezoekers voor een vast bedrag een dag- of maandpas kopen, waarmee de gehele krant inclusief de archieven zijn te raadplegen. Ook zullen er gespecialiseerde apps komen, bijvoorbeeld van een bepaalde columnist.''

Bezoekers van de nieuwe site krijgen iedere dag een 'virtuele etalage' te zien. Daarin worden de beste, of meest opmerkelijke artikelen uit de krant gepresenteerd.