AMSTERDAM - De totale verspreide oplage van de landelijke en regionale dagbladen is in het tweede kwartaal verder gedaald. Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksinstituut HOI dinsdag heeft gepubliceerd.

De oplages van de landelijke dagbladen zijn in het tweede kwartaal drie procent lager uitgekomen dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Alleen Trouw wist tussen april en juni meer kranten te slijten.  Onder de regionale dagbladen waren geen stijgers.

Net als in het eerste kwartaal daalde de oplage van de zakenkrant Het Financieele Dagblad het hardst, met acht procent.

De oplage van alle kranten bij elkaar ligt nu net onder de 1,8 miljoen. Een jaar eerder lag dat zestigduizend hoger. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van oplage-instituut HOI. In het eerste kwartaal daalde oplage met vier procent.

Beweeg de cursor over de lijn om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van HOI-online. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Nrc.next

De oplage van Trouw steeg het tweede kwartaal met zes procent. Middagkrant NRC Handelsblad hield het oplageaantal op peil. Bij nrc.next daalde de oplage met vier procent. Maandag werd bekend dat Rob Wijnberg opzij is geschoven. De krant moet van hoofdredacteur Peter Vandermeersch meer nieuws gaan brengen.

Behalve bij het FD daalde ook bij het Nederlands Dagblad (min zes procent), De Telegraaf en het Reformatorisch Dagblad (beide min vijf procent) de oplage flink. De Telegraaf blijft met een oplage van bijna 589 duizend de grootste betaalde krant van Nederland.

Gratis kranten

De gratis kranten Spits en Metro hebben in het tweede kwartaal hun oplage laten stijgen. Reden is onder meer dat op 1 april concurrent De Pers wegviel.

Spits, onderdeel van Telegraaf Media Groep (TMG), liet tussen april en juni twee procent meer kranten drukken dan een jaar eerder. Metro, dat deze maand ook onderdeel werd van TMG, koos ervoor om de oplage met veertien procent te laten stijgen.

De stijging bij Spits kwam gedeeltelijk door een nieuw contract met de NS en Connexxion, verklaart Spits-uitgever Cees Polman. Hierdoor zijn er met name in het noorden en oosten van het land distributiepunten bij gekomen.

Verdwijnen De Pers

Het verdwijnen van De Pers speelde volgens Polman echter ook een rol. "We zagen de vraag onder reizende consumenten naar Spits echt toenemen."

Metro dicht het verdwijnen van De Pers een kleinere rol toe. "Er is daardoor inderdaad meer ruimte voor ons", zegt marketingmanager Mariëlle Besselink. "Maar de stijging komt vooral doordat wij geloven in print en willen daarin investeren." Gezien de lage retourcijfers is de hogere oplage volgens Besselink een succes.