AMSTERDAM - Follow the Money (FTM) gaat als eerste Nederlandse bij nieuwsorganisatie private charitatieve fondsen werven voor onderzoeksjournalistiek.

FTM noemt zichzelf nu 'de eerste Nederlandse non-profit organisatie voor onderzoeksjournalistiek'.

Het multimediale platform werd in 2009 opgericht door journalisten Arne van der Wal, Eric Smit en Mark Koster opgericht, met ondersteuning van het Stimuleringsfonds voor de Pers.

Volgens FTM lijdt onderzoeksjournalistiek de laatste jaren het sterkst onder de dalende redactionele budgetten van kranten, tijdschriften en audio-visuele media.

Verdienmodel

"Na twee jaar heeft FTM moeten concluderen dat er geen goed zakelijk verdienmodel voor onderzoeksjournalistiek meer bestaat."

Daarom gaan ze geld zoeken in de private charitatieve sector. "De overtuiging dat journalistiek een belangrijke nutsfunctie heeft, sluit aan bij de maatschappelijke doelstelling van verschillende ideële charitatieve fondsen en het verantwoordelijkheidsgevoel van particulieren."

Enthousiast

Volgens FTM hebben verschillende stichtingen en potentiële particuliere donateurs al enthousiast gereageerd. Onder meer de hoofdredacties van de Volkskrant, NRC Handelsblad, het Financieele Dagblad, Algemeen Dagblad en het Parool hebben bovendien aangegeven in de toekomst graag met FTM te willen samenwerken, meldt mede-oprichter Eric Smit.

"We hebben in het buitenland gezien dat charitatieve modellen voor journalistiek succesvol zijn en zijn ervan overtuigd dat deze ook in Nederland een goede kans van slagen hebben."

FTM wordt hiervoor omgevormd tot een stichting zonder winstoogmerk met een onafhankelijk bestuur.