AMSTERDAM - Thomas van Luyn hoopt op weinig kijkers voor het nieuwe improvisatieprogramma In Goed Gezelschap dat hij samen met Sara Kroos gaat presenteren. "Ik wil alle mensen aanmoedigen vooral niet te kijken", zo grapt hij tegenover NU.nl.

"Het begon als iets voor onszelf: in een groep cabaratiers improviseren in een klein theater voor weinig publiek. Nu moeten we ineens denken aan kijkcijfers en of we het geld kunnen opbrengen dat er is ingestoken. We moeten ons eigen ding kunnen doen", aldus Van Luyn.

Van Luyn grapt dat hij liever heeft dat er niemand kijkt naar het programma. "Dan staan wij sneller weer gewoon voor onszelf te spelen in een klein theater", aldus van Luyn.

Eetclub

Kroos kwam met het idee. "Ik miste het improviseren zoals ik dat bij de Lama’s deed. Dus samen met Thomas ben ik vrienden gaan bellen die grappig waren, en vervolgens zijn we met zijn allen gaan improviseren", aldus Kroos.

"Eén keer in de maand speelden we op maandag in een klein theater in Amsterdam. En steeds met een paar nieuwe mensen erbij. Je kunt het vergelijken met een eetclub: we komen bij elkaar voor de gezelligheid en brengen allemaal iets mee. Dat kunnen je grappen zijn, maar ook nieuwe spelers", vertelt de cabaratiere.

Gastspelers

Georgina Verbaan, Jörgen Raymann en Leon van der Zanden zijn een paar van de gastspelers, die met Van Luyn en Kroos te zien zijn in het programma. Voor Verbaan, die vooral bekend is als actrice, was het lastig om te improviseren voor een publiek.

"Ik werd gevraagd en het leek me meteen leuk. Eenmaal op het podium dacht ik daar toch even anders over. Je wordt zo op de proef gesteld. Alles wat je doet heb je zelf verzonnen, dat zien mensen ook. Het is zo makkelijk om op je bek te gaan," aldus Verbaan.

Angstzweet

Voor de spelers was het wennen toen hun improvisatiekunsten gefilmd werden. "Zo’n camera is een eng zwart oog, je weet niet wie er mee kijken. Improviseren is iets van jezelf. Dood eng om dat te laten zien", aldus Verbaan.

De opzet van het theater blijft volgens Van Luyn de rode draad tijdens de uitzendingen. "We maken het voor mensen in het theater. Op tv proberen we dat gevoel over te brengen naar mensen thuis. Maar het blijft anders. Improvisatie is eng en het publiek moet het angstzweet eigenlijk kunnen ruiken."