TMG laat winstverwachting varen

AMSTERDAM - Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de advertentie-inkomsten afgelopen halfjaar opnieuw sterk zien dalen en ziet daarom af van zijn eerdere winstvoorspelling.

Dat maakte TMG vrijdag bekend.

TMG verwacht niet langer dat het genormaliseerde bedrijfsresultaat (ebitda) dit jaar op circa 50 miljoen euro zal uitkomen. Een nieuwe voorspelling werd niet gegeven.

In de eerste 6 maanden van dit jaar werd een genormaliseerd bedrijfsresultaat behaald van 16,5 miljoen euro.

Daling

Dat is een daling van 15,2 miljoen euro in vergelijking met een jaar eerder. De advertentieopbrengsten gingen met 10 procent omlaag, de internetopbrengsten daalden licht. De totale omzet van TMG zakte tot 282 miljoen euro, van 284 miljoen euro vorig jaar.

Het moederbedrijf van De Telegraaf, radiozender Sky Radio en sociale netwerksite Hyves boekte in de eerste helft van het jaar een nettowinst van 8,7 miljoen euro, tegen 13,2 miljoen euro een jaar eerder.

Bij Telegraaf Media Nederland daalden de opbrengsten met 9,7 miljoen euro tot 216 miljoen euro. Bij alle krantentitels gingen de opbrengsten omlaag, maar vooral de regionale dagbladen en de huis-aan-huisbladen hadden het moeilijk.

Kostenbesparingen

Bij Sky Radio gingen de advertentieopbrengsten juist omhoog in het eerste halfjaar, dankzij betere luistercijfers. Hyves leed verlies, maar dankzij verschillende ingrepen verwacht TMG dat in de tweede jaarhelft het resultaat zal verbeteren.

Eind vorig jaar maakte TMG een strategie voor de periode tot en met 2016 bekend. Het bedrijf beschouwt 2012 daarom als een ''transitiejaar''. De nieuwe strategie van TMG voorziet onder meer in forse kostenbesparingen, waarbij veel banen moeten verdwijnen.

Volgens TMG heeft de ondernemingsraad recent een positief advies op hoofdlijnen gegeven en kan met de uitvoering van de plannen worden gestart.

Lees meer over:
TMG

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUwerk

Tip de redactie