AMSTERDAM - Bol.com heeft in een tv-reclame ten onrechte de suggestie gewekt dat het bedrijf geen verzendkosten in rekening brengt, zo blijkt donderdag uit een uitspraak van de Reclame Code Commissie. 

De commissie noemt het spotje oneerlijk en misleidend.

In de gewraakte tv-reclame wordt volgens de commissie nauwelijks duidelijk gemaakt dat er bij bestellingen tot 20 euro wel degelijk verzendkosten moeten worden betaald.

De klacht was ingediend door concurrent Cosmox.nl, die de handelwijze van Bol.com als oneerlijke concurrentie betitelt.

Boeken

Bol.com voerde ter verweer aan dat veel producten meer dan 20 euro kosten. De Reclame Code Commissie was echter gevoeliger voor het argument van Cosmox.nl dat bijvoorbeeld 83.000 van de 86.000 boeken bij Bol.com minder kosten dan 20 euro.

"Verzendkosten spelen zeker bij goedkopere artikelen als boeken, cd’s en dvd’s een belangrijke rol in de keuze van de consument", zegt Cosmox-directeur Hubert de Koning.

De reclamecommissie beveelt Bol.com om de reclame aan te passen. De webwinkel heeft nog 14 dagen om te beslissen of het bedrijf in beroep gaat tegen de uitspraak.