AMSTERDAM - De betaalde papieren oplage van de landelijke dagbladen is in het eerste kwartaal van dit jaar met 3,9 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Alleen NRC Handelsblad zag een stijging.

Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van Het Oplage Instituut (HOI).

De betaalde gerichte oplage van NRC Handelsblad steeg met 0,6 procent van 182.892 in het eerste kwartaal van 2011 naar 183.906 in het eerste kwartaal dit jaar. De oplage van nrc.next daalde wel van 73.631 in 2011 naar 72.292 in 2012.

De gegevens zijn afkomstig van HOI-online. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

12 procent

De grootste dalers zijn het Nederlands Dagblad met 12 procent en Het Financieele Dagblad (FD) met 11,7 procent.

Het FD heeft met een stijging van 116 procent wel fors meer digitale abonnementen verkocht; 10.165 in het eerste kwartaal van 2012 tegenover 4700 in die periode in 2011.

Ook de betaalde papieren oplage van De Telegraaf daalde opnieuw flink, met 6,1 procent. Maar het blijft met 513.237 abonnees nog wel de grootste krant.

De gegevens zijn afkomstig van de HOI-online. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

De daling van de krantenoplages is al een tijd aan de gang. In mei werd al bekend dat de betaalde oplages van de landelijke dagbladen over heel 2011 2,8 procent minder waren dan in 2010.

Gratis kranten

Ook de oplages van de gratis dagbladen daalde opnieuw. Spits zag de oplage het meest dalen, van 391.178 (eerste kwartaal 2011) naar 326.030 (eerste kwartaal 2012).

Metro blijft de grootste gratis krant en daalde iets minder, van 480.916 (2011) naar 463.392 (2012).