Van Heijningen wint prestigieuze reclameprijs

CANNES - De Nederlandse regisseur Matthijs van Heijningen jr. heeft zaterdagavond op het reclamefestival in Cannes een prestigieuze prijs in de wacht gesleept.

Hij won de Craft Grand Prix voor het filmpje 'Bear' dat hij maakte voor betaalzender Canal Plus.

Het is de hoogst haalbare prijs die een regisseur van commercials op zijn vakgebied kan winnen. In de bekroonde commercial is te zien hoe een beer zichzelf een regisseur waant omdat hij heel veel films heeft gezien op Canal Plus.

De jury prees het filmpje van Van Heijningen omdat "je hem keer op keer kunt bekijken. Alles klopt aan Bear". Van Heijningen maakte de commercial in samenwerking met het Parijse bureau BETC.

De Nederlandse regisseur maakt met zijn bureau Bonkers al ruim tien jaar commercials over de hele wereld. Hij produceerde onder meer filmpjes voor Toyota, Peugeot en Pepsi. Van Heijningen jr. maakte vorig jaar met de Amerikaanse horrorfilm The Thing zijn eerste speelfilm. Deze ervaringen gebruikte de 46-jarige regisseur mede voor de bekroonde commercial.

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie