AMSTERDAM - Dat de populaire RTL-serie Oh Oh Cherso geen nieuw seizoen kreeg, lag niet aan de kijkcijfers maar aan de antidranklobby van de Stichting Verantwoordelijk Alcoholgebruik (Stiva). 

Dat meldt De Telegraaf.

In de serie werden Haagse jongeren, onder wie Barbie, Sterretje en Jokertje, gevolgd tijdens hun vakantie op het Griekse eiland Kreta.

De plat Haags pratende jongeren dronken daarbij veel, en dat kwam uitgebreid in beeld. De dranksector had volgens De Telegraaf moeite met het overmatige alcoholverbruik en dreigde tv-reclames in te trekken.

Invloed

"We hebben een gesprek met Eyeworks en RTL gehad en daar onze bezwaren op tafel gelegd", zegt directeur Peter de Wolf van de Stiva. "En ze hebben daar heel goed naar ons geluisterd."

Volgens hem heeft zo’n populaire serie veel meer invloed op de jonge tv-kijkers dan spotjes over verantwoord alcoholgebruik. "Het helpt niet als in een programma alle remmen los gaan", zegt De Wolf.