'Reclameblokken rond Oranje crisisproof'

AMSTERDAM – Ondanks een historisch laag consumentenvertrouwen staan adverteerders in de rij om hun tv-spotjes vooral rond wedstrijden van Oranje op de buis te krijgen.

Mensen in Nederland houden massaal de hand op de knip; soberheid troef. Alleen de Oranjegekte blijft. Thuis, op straat, in de supermarkt op radio en op televisie.

Supermarkten draaien extra omzet en doen met Oranje-acties goede zaken. De reclamemuziek van C1000 met Wolter Kroes, Yes-R en Ernst Daniël Smid gooit hoge hogen om de EK-hit van dit jaar te worden. Geluksvogeltjes, de Gijpvogel, Hap Holland Hap, voetbalplaatjes en ‘de mannen tegen de vrouwen’ schieten in elk reclameblok op tv wel een keer voorbij.

Crisistijd

Reclameland is even geen crisisland. Adverteerders staan in de rij om hun tv-spotjes vooral rond wedstrijden van Oranje op de buis te krijgen en zijn bereid daarvoor te betalen: als Nederland de finale haalt tot 115.000 euro per halve minuut.

''Een EK of WK is één van de weinige momenten dat er een enorm saamhorigheidsgevoel heerst in Nederland, zeker als we winnen. Het is niet meer zo normaal dat er vele miljoenen mensen op één zender afstemmen. En wat heel bijzonder is: iederéén kijkt. Reclamemakers bereiken in één keer alle lagen van de bevolking. Jong en oud, mannen en vrouwen’’, verklaart marketingdeskundige Marcel Beerthuizen de grote vraag naar reclametijd op tv.

De prijzen rond Oranjewedstrijden variëren volgens de STER van 19.000 tot 115.000 euro per 30 seconden. Uitschakeling scheelt geld. ''Voor de wedstrijden waarin Nederland had kunnen spelen dalen de prijzen met ongeveer de helft. De overige wedstrijden (waar Nederland sowieso niet in zou spelen) blijven gelijk geprijsd’’, aldus Sabine van Aken van STER.

Mooiste scenario

In de voorbereiding is de STER uitgegaan van het mooiste scenario. ''We hebben het EK geprijsd alsof we de finale halen. Als Nederland het toernooi eerder moet verlaten, passen we alle prijzen aan.’’ Haalt Oranje de eindstrijd dan betalen adverteerders ongeveer evenveel als bij de WK-finale 2010 Nederland-Spanje.

Dat bedrijven fors willen betalen voor reclametijd op tv ondanks de crisis, vindt Beerthuizen niet vreemd. ''Wanneer je bedenkt dat supermarkten tijdens het toernooi 40 tot 50 miljoen extra omzetten aan bier, chips en frisdrank is de grote belangstelling wel verklaarbaar.

Voor de meesten is pure omzet de belangrijkste factor. Een enkeling doet het voor het gevoel dat hij wil uitstralen. De ING zal bijvoorbeeld niet verwachten dat morgen direct meer mensen naar de bank lopen om een rekening te openen.’’

Geen nieuwigheidjes

Echt opvallende nieuwigheidjes lijken er op reclamevlak dit jaar niet te zijn. ''Het is natuurlijk logisch dat er veel oranje in de reclames voorkomt. Er zijn meer marketingacties dan ooit en dat zie je tijdens de reclameblokken. Er komt één lange oranjewaas voorbij. Ik vraag me soms af of mensen zich daardoor de afzender nog wel herinneren.’’

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie