Telegraaf gesommeerd te stoppen met tv-gids

HILVERSUM - RTL Nederland en SBS Broadcasting sommeren De Telegraaf per direct te stoppen met het publiceren van een tv-gids met daarin programmagevens voor de hele week.

De omroepen hebben dinsdag onafhankelijk van elkaar een sommatiebrief gestuurd aan de uitgeverij waarin ze eisen dat De Telegraaf per direct stopt met de nieuwe tv-gids.

Een woordvoerster van RTL Nederland (RTL4, RTL5, RTL7 en RTL8) zei dat RTL dinsdag nog een antwoord verwacht van De Telegraaf. Net als SBS (SBS6, Net5 en Veronica) beraadt RTL zich nog op verdere juridische stappen.

De Telegraaf publiceerde afgelopen weekeinde zonder overleg een complete tv-gids zonder auteursrechten te betalen voor de programmagegevens. De krant voegt het magazine 5 weken lang toe aan de zaterdagkrant.

Getouwtrek

Het getouwtrek om de gegevens duurt al jaren, maar een einde daarvan lijkt in zicht. De Tweede Kamer nam in april een voorstel aan van VVD en D66 waarin staat dat tv-gegevens van de publieke omroepen voor iedereen beschikbaar moeten zijn.

Dit betekent dat omroepen niet langer het alleenrecht hebben op het verspreiden van tv-gidsen op wekelijkse basis. De Tweede Kamer wil wel dat de omroepen een vergoeding krijgen voor de kosten die ze maken voor het verstrekken van de gegevens.

De wetswijziging moet nog door de Eerste Kamer en kan dan op 1 januari 2013 ingaan. De Telegraaf beroept zich echter op een uitspraak van het Europees Hof van Justitie. Dit bepaalde onlangs in een Britse zaak dat voor het publiceren van onder meer wedstrijdschema's geen geld betaald hoeft te worden.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie