
TROS vreest bezuinigingen op Songfestival
"We gaan de komende jaren kijken hoeveel geld er beschikbaar is en wat we daarmee kunnen doen", zegt TROS-directeur Peter Kuipers zondag.
Nederland betaalt jaarlijks zo'n 250 duizend euro voor het Songfestival aan organisator European Broadcasting Union. Daarnaast steekt de TROS verenigingsgeld in het liedjesfestijn.
"De vereniging stopt er veel geld in, maar we moeten ook leden werven", legt Kuipers zijn tweestrijd uit. "Je moet dus steeds een afweging maken over wat je nu nog stopt in het Songfestival."
Crisis
De TROS neemt sinds 2010 de uitzendingen van het Songfestival voor zijn rekening. Destijds maakte de omroep bekend het muziekfestijn zeker tot 2013 uit te willen zenden. Of de TROS daarna doorgaat met het Songfestival, is nog niet bekend.
Kuipers maakt zich zorgen over de gevolgen van de financiële crisis. "Die zien we nu wel langzaam maar zeker op ons afkomen. Uiteindelijk gaat het over de verdeling van verenigingsgelden en waar besteed je die aan."
"Dan moet je duidelijk maken waarom een Eurovisie Songfestival bij de TROS hoort en waarom een vereniging daar geld in moet steken."
Sponsoren
De TROS heeft nooit overwogen sponsoren te werven voor het festival. "Dat vind ik niet bij een publieke omroep passen", zegt Kuipers stellig. Ook over de kosten van volgend jaar maakt de omroepdirecteur zich nog geen zorgen.
"Misschien moeten we het volgend jaar wel zelf organiseren", lacht Kuipers. "Nee, daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht, alleen nog maar over of we de finale halen met Joan Franka."