AMSTERDAM - De hoofdredactie van De Telegraaf is het niet eens met de nieuwe strategie van moederbedrijf Telegraaf Media Groep (TMG).

De ochtendkrant ziet vooral geen heil in de toekomstplannen van internet die TMG-topman Herman van Campenhout voor ogen heeft. Die zijn praktisch, juridisch en organisatorisch onhaalbaar.

Dat schrijft De Volkskrant, die zich baseert op een notitie van de hoofdredactie aan de raad van bestuur van 24 april. De krant dreigt ‘een anonieme contentfabriek’ te worden. De nieuwe strategie heet volgens de notitie ‘project Everest’.

Crossmediaal

Eind 2011 werden plannen gepresenteerd waarin stond dat TMG de komende vijf jaar moet worden omgevormd tot een ‘crossmediaal’ bedrijf met vooral online activiteiten. Daarbij zouden 350 banen van de in totaal 2.800 verdwijnen.

Niet alleen de hoofdredactie uit kritiek op de plannen van Van Camphout. Eerder deed groot aandeelhouder Cyrte, die een deel van het vermogen van John de Mol beheert, dat ook al.
Cyrte vindt dat TMG zijn krantentak moet versterken met overnames om de waarde van het concern op de beurs te vergroten.

Zeggenschap

De krant vreest met de nieuwe strategie de zeggenschap over de journalistieke inhoud kwijt te raken en als leverancier van ‘content’ een bijrol te krijgen. Het zou volgens de hoofdredactie, die onder leiding staat van Sjuul Paradijs, al de vijfde strategiewijziging van TMG zijn in zes jaar.

In de notitie maakt de hoofdredactie ook duidelijk te vrezen dat de ‘journalistiek uit het hart van de onderneming’ verdwijnt, doordat in de onderdelen ‘Print’ en ‘Online’ redactionele zeggenschap ontbreekt. De raad van bestuur wilde niet reageren op de uitgelekte notitie.