
Omzet Wegener opnieuw lager door advertentie-inkomsten
Door de onzekere politieke en economische omstandigheden is de ommekeer daarbij nog niet in zicht, zo meldde de uitgever van regionale dagbladen en huis-aan-huiskranten donderdag.
De omzet daalde met 4 procent, maakte het bedrijf donderdag bekend. De forse daling van het bedrijfsresultaat is exclusief bijzondere voorzieningen voor reorganisaties bij het krantenbedrijf.
De economische recessie, de malaise op de huizenmarkt en de terughoudendheid van consumenten in het aanschaffen van duurzame goederen beïnvloeden de bereidheid van het bedrijfsleven om te adverteren sterk negatief, licht het bedrijf toe.
Weinig verbetering
Wegener voorziet in de rest van het jaar weinig verbetering. ''Gezien de huidige politieke instabiliteit en de onzekerheid op de financiële markten is er geen vertrouwen dat de markt zich in 2012 zal herstellen en dit zal zijn weerslag vinden in de advertentieomzet van Wegener in 2012'', aldus het bedrijf.
De omzet uit printadvertenties in de dagbladen daalde in de eerste drie maanden van dit jaar met 9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het afnemende aantal personeelsadvertenties speelde daarbij een belangrijke rol. In de huis-aan-huiskranten daalde de omzet uit printadvertenties nog sterker, met 18 procent.
Reorganisatie
Wegener heeft in februari de nieuwe strategie 'Digital First' gepresenteerd, waarin de gedrukte regionale kranten moeten worden ondersteund door een waaier aan deels betaalde digitale producten. Het aantal arbeidsplaatsen zal daarbij substantieel worden verminderd, waardoor de kosten aanzienlijk omlaag kunnen.