AMSTELVEEN - De bestedingen voor televisiereclame zijn vorig jaar boven de 1 miljard euro uitgekomen.

De omzet in 2011 steeg met 4,3 procent tot 1,017 miljard euro, blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame Spot.

Adverteerders gaven 4,1 procent meer geld uit voor reclamespotjes tot 899 miljoen euro. Maar de sponsorbestedingen stegen nog sterker, met 5,8 procent naar 118 miljoen euro. Deze advertentiecategorie profiteerde van het toenemend aantal mogelijkheden in de 'primetimeprogrammering' van de zenders.

Online

Ook de onlinereclameomzet voor video is sterk in opkomst, signaleert Spot. Deze markt steeg in 2011 als gevolg van het toenemende bereik van onlinevideo met 16 procent naar ruim 11 miljoen euro.

Volgens Spotdirecteur Michel van der Voort heeft de televisie haar groei gerealiseerd ten koste van andere media. ''Er is in 2011 niet meer aan reclame uitgegeven door adverteerders. Het patroon dat adverteerders in economisch onzekere tijden keuzes moeten maken en kiezen voor media die bewezen succes sorteren, zagen we al in 2011 en zullen we ook in 2012 weer zien'', zegt hij.

Groei

Mede door enkele komende grote sportevenementen, die Nederland massaal aan de buis zullen kluisteren, is Spot dan ook voorzichtig optimistisch over de omzet voor dit jaar. De verwachting is dat de tv-markt een groei zal laten zien tussen de 2 en 4 procent.