AMSTERDAM - De Telegraaf Media Groep (TMG) maakt bekend dat men aan een overstap op tabloidformaat nadenkt. Komend jaar worden daarmee proeven gehouden en in 2013 valt een besluit.

Of de krant daadwerkelijk overgaat op het formaat dat de meeste andere Nederlandse dagbladen al gebruiken, is afhankelijk van marktomstandigheden, zo bleek woensdag.

TMG zet de komende jaren in op drie pijlers: Print, Online en Radio.

De laatste poot zal worden geïntegreerd in het portfolio, bij Print wil TMG de leiderschapspositie versterken en Online moet de groei op basis van het bereik en het inzetten van sociale media worden versneld.

Dat blijkt uit de woensdag gepresenteerde update van de strategie van het mediaconcern. TMG wil de krachten bundelen en de vruchten plukken van samenwerking binnen de 'crossmediale aanpak'.

Het concern maakt een transformatie door van een holding naar een uitvoerend bedrijf met een nieuwe organisatie. Voor Print en Online is 300 miljoen euro beschikbaar voor overnames.

2011

Het bedrijf denkt op deze manier over vijf jaar een omzetstijging tot 800 à 900 miljoen te kunnen realiseren. De helft hiervan moet komen uit andere media dan Print.

De operationele winst moet uitkomen op 120 tot 135 miljoen euro. Voor heel 2011 verwacht TMG een omzet tussen de 570 en 590 miljoen euro en een operationele winst van 59 tot 64 miljoen euro.