DEN HAAG - Nederlanders zijn de afgelopen 20 jaar meer naar journaaluitzendingen gaan kijken.

Het toegenomen aanbod van andere programma's leidt er niet toe dat kijkers minder afstemmen op het nieuws, zo concludeert Anke Wonneberger, onderzoeker van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Wonneberger hoopt op 1 december op het onderzoek te promoveren aan de Universiteit van Amsterdam.

De Nederlander kijkt per week gemiddeld 100 minuten naar nieuwsuitzendingen van de NOS of RTL4. 20 jaar geleden werd het nieuws gemiddeld een uur gevolgd via de televisie.

Aanbod

Wonneberger noemt deze uitkomst ''verrassend''. ''Met de komst van de commerciële televisie is het aanbod van programma's sterk toegenomen. Op het tijdstip van de journaals kun je voor tientallen andere programma's kiezen. Maar dat blijkt veel minder te gebeuren dan we tot nu toe dachten.''

Het kijkgedrag van Nederlanders wijkt af van dat in andere Europese landen en de Verenigde Staten. Daar wordt de de laatste decennia juist minder naar journaals gekeken.

Wonneberger hoopt op 1 december op het onderzoek te promoveren aan de Universiteit van Amsterdam.