LONDEN - Rebekah Brooks, de voormalige hoofdredacteur van de wegens schandalen opgedoekte Britse krant News of the World, heeft 1,7 miljoen pond (bijna 2 miljoen euro) meegekregen als ontslagpremie.

Ook mag ze twee jaar lang gebruik maken van een limousine met chauffeur en een kantoor in het centrum van Londen. Dat meldde de Britse zondagkrant The Observer.

Brooks kreeg de ontslagpremie nadat ze was opgestapt bij News of the World. Journalisten van die krant worden ervan beschuldigd op grote schaal illegaal telefoons te hebben afgeluisterd.

Van 2003 tot 2009 was Brooks hoofdredacteur bij het Britse boulevardblad The Sun. Ook daar zouden zich illegale praktijken hebben afgespeeld.

Oogappels

Beide bladen waren onderdeel van het imperium van zakenman Rupert Murdoch. Brooks was één van zijn oogappels.

James Murdoch, de zoon van de mediamagnaat en het hoofd van News International, moet aanstaande donderdag voor de tweede keer verschijnen voor een commissie die de illegale praktijken en zijn wetenschap daarvan onderzoekt. Vermoedelijk zullen ook de ontslagclausules van Brooks dan ter sprake komen.

Alles over dit onderwerp op onze special