Recordomzet voor tv-reclame in 3e kwartaal

AMSTELVEEN - Adverteerders hebben in het 3e kwartaal van 2011 een recordbedrag uitgegeven aan televisiespotjes.

De nettobestedingen voor televisiereclame zijn met 7,4 procent gestegen vergeleken met dezelfde periode in 2010 en kwamen uit op 190 miljoen euro.

Het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame SPOT noemt de recordomzet in het 3e kwartaal opmerkelijk, omdat 2011 een jaar is zonder internationale sportevenementen zoals een EK of WK voetbal of Olympische Spelen. Volgens het kenniscentrum kiezen adverteerders in economisch zware tijden vaker voor televisie.

''Een stijging van 7,4 procent is in het 3e kwartaal meer dan we hadden verwacht'', aldus SPOT-directeur Michel van der Voort. ''Mede door het slechte weer was het sowieso een mooi kwartaal voor tv, want de kijktijd lag 2 procent hoger dan in het WK-jaar 2010 en maar liefst 10 procent hoger dan in het 3e kwartaal van 2009.''

Het aantal merken dat op televisie adverteert, is net als in de eerste 2 kwartalen gegroeid. In totaal hebben 979 merken in het 3e kwartaal op televisie geadverteerd. Telecombedrijven, winkelketens en automerken vertoonden de sterkste groei. De telecombranche liet in 2010 nog een daling zien.

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie