AVRO open voor verbetering Televiziergala

HILVERSUM - De AVRO staat open voor suggesties ter verbetering van de verkiezing van de winnaar van de Gouden Televizier-Ring. Dat laat omroepdirecteur Willemijn Maas maandag weten in reactie op kritiek op de verkiezing.

Vrijdag won het RTL7-programma Voetbal International (VI) verrassend de Gouden Televizier-Ring 2011. Kijkcijferhit The Voice of Holland leek vooraf de gedoodverfde winnaar van de publieksprijs.

Na het prijzengala uitten tv-prominenten kritiek op de prestigieuze verkiezing. Zo spreekt Bert van der Veer van het ''failliet van de Televizier-Ring'' en noemt hij de winst voor de talkshow een ''desastreuze ontwikkeling''.

Maas: ''Blijkbaar is een trouwe fanclub meer waard dan kijkcijfers. Heel hoge kijkcijfers zeggen niet automatisch iets over de mate waarin mensen willen stemmen voor een programma.''

Klein verschil

De AVRO-directeur laat verder nog weten dat het verschil in stemmen tussen het AVRO-programma Wie is de Mol? en VI minder dan 1 procent was. ''Daaruit concludeer ik dat Wie is de Mol? meer stemmen heeft gehaald dan The Voice.''

Voor de redactie van de tv-gids Televizier was de winst van Voetbal International vrijdagavond geen verrassing, aldus redactiechef Jeroen de Goeij. Voetbal International deed het volgens hem ook in de ronde van de nominaties al goed en eindigde in de voorronde bovenaan.

Gewoon Jan Smit

De Goeij wijst erop dat er in het verleden wel vaker onverwachte uitslagen zijn geweest. ''Denk bijvoorbeeld aan de realitysoap Gewoon Jan Smit (2005) of De Lama's (2006). Goed bekeken programma's, maar relatief bescheiden tegenover grote kijkcijferkanonnen."

"Toch waren ze zeer succesvol in de verkiezingen, omdat ze mateloos populair waren bij hun kijkers en bovendien sterk genoeg om toch veel stemmers te mobiliseren. Als er alleen programma's met de hoogste kijkcijfers in aanmerking zouden komen voor een Gouden Televizier-Ring, zou er geen verkiezing nodig zijn.''

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie