LONDEN/NEW YORK - Het Britse oplage-instituut ABC stelt mogelijk een onderzoek in naar een sponsorovereenkomst tussen de Wall Street Journal Europa en de Nederlandse consultancyfirma Executive Learning Partnership (ELP).

Dat heeft ABC donderdag bekendgemaakt.

ABC werd op het spoor gezet door onthullingen van de Britse krant The Guardian, die stelt dat de WSJ de deal gebruikt om de oplage kunstmatig op te krikken en in ruil daarvoor verhalen over het bedrijf publiceert.

ELP stelde zich garant voor de dagelijkse afname van 12.000 exemplaren van de WSJ, dat is ongeveer 16 procent van de totale oplage.

Ontslag

Uitgever Andrew Langhoff van de WSJ heeft meteen ontslag genomen. Volgens moederbedrijf Dow Jones, een divisie van Rupert Murdoch's News Corp, was de ''ethische kwestie'' met ELP de aanleiding.

WSJ Europe stelt dat het artikel van de concurrent ''doordrenkt is van de onwaarheden en kwaadaardige interpretaties''. Bij ELP was niemand bereikbaar voor commentaar.