AMSTERDAM - Telegraaf Media Groep (TMG) voegt zijn huis-aan-huistak Holland Combinatie samen met HDC Media, dat regionale kranten uitgeeft. Met deze ingreep verdwijnen tachtig van de in totaal driehonderd voltijdbanen bij Holland Combinatie.

Dat melden verschillende bronnen bekend met de plannen van het mediaconcern woensdag tegen Dow Jones Nieuwsdienst.

Een substantieel deel van de te schrappen banen zal via een natuurlijk verloop worden gesaneerd. "Het natuurlijk verloop is groot momenteel", aldus een bron. TMG moet wel een voorziening opzijleggen.

"Het gaat dermate slecht met de huis-aan-huisuitgaven, die voor honderd procent afhankelijk zijn van de slechte printadvertentiemarkten, dat een reorganisatie onvermijdelijk is", aldus een van de bronnen.

Met deze reorganisatie, waarvoor de voorbereidingen al een halfjaar lopen, hoopt TMG de toekomst voor de huis-aan-huisbladen te kunnen waarborgen.

Herziening

Wanneer de genoemde reorganisatie van start gaat hangt af van een eerdere aangekondigde herziening van de strategie van TMG. Begin november moet de inhoud van die herziening, die wordt ontwikkeld onder leiding van consultant Bain, duidelijk zijn.

Het management heeft eerder aangegeven uiterlijk begin 2012 met de aangepaste strategie naar buiten te treden. Bij de halfjaarcijfers gaf topman Herman van Campenhout aan dat hierbij nog alles open lag.

Aanscherping

Eind augustus stelde de CEO tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering dat het om een aanscherping van de strategie gaat en niet om een nieuwe strategie. "Die hebben we al", aldus de CEO eind augustus.

Volgens de bronnen is de aanstaande reorganisatie bij Holland Combinatie vooralsnog de enige reorganisatie die TMG nu in voorbereiding heeft. Een woordvoerder van TMG gaf woensdag als reactie dat het bedrijf alles binnen TMG tegen het licht houdt.

"We zijn momenteel bezig om de strategie aan te scherpen en in dat proces houden we alles tegen het licht", aldus de woordvoerder.