AMSTERDAM - Drie jaar na de start van Eredivisie Live zijn ruim 600.000 huishoudens aangesloten op de betaalzender.

Dit maakte directeur Arno de Jong dinsdag bekend op een perspresentatie van de voetbalzender.

De zender haalde afgelopen seizoen 90.000 nieuwe abonnees binnen en kende in de zomerperiode 20 procent minder opzeggers dan voorheen.

Slotfase

Trokken de wedstrijden aan het begin van het seizoen in voorgaande jaren 600.000 tot 700.000 kijkers, nu zit de zender op gemiddeld 900.000 kijkers. Dat is evenveel als in de slotfase van het vorige voetbalseizoen. Voor Eredivisie Live is de best bekeken wedstrijd tot nu toe Ajax - FC Twente met 1,2 miljoen kijkers op 15 mei van dit jaar.

De groei van Eredivisie Live gaat niet ten koste van Studio Sport. Integendeel, ook de samenvattingen bij de NOS trekken meer kijkers. De Jong: ''Nederlanders kijken tegenwoordig veel meer voetbal dan 4 jaar geleden. Kijkers willen na twee of drie wedstrijden toch ook zien wat er in de rest van de competitie is gebeurd.''

Betalen

''Eredivisie Live bewijst dat Nederlanders bereid zijn te betalen voor livewedstrijden'', zei directeur Alex Tielbeke van Eredivisie CV, waarin de 18 eredivisieclubs zijn verenigd. De clubs zijn voor 72 procent eigenaar van de zender, Endemol heeft een aandeel van 18 procent en de KNVB bezit 10 procent.

Directeur Frank Rutten van Eredivisie CV meldde dat de clubs met de opbrengsten van hun zender de leningen kunnen gaan aflossen die ze drie jaar geleden in de aanloopfase aangingen. Eredivisie Live maakt volgens Rutten steeds meer winst. Het nettoresultaat van de zender is dit seizoen 30 miljoen euro, ongeveer evenveel als wat de clubs in 2005 van Versatel kregen voor de liverechten.''