
Ruim 2 miljoen mensen zien 3JS stranden
Drie op de tien Nederlandse tv-kijkers stemden donderdagavond af op het liedjesfestijn om te zien hoe de 3JS het ervan afbrachten.
Daarmee was de TROS-uitzending op Nederland 1 het best bekeken programma van de avond. Dit blijkt uit vrijdag gepubliceerde kijkcijfers van de Stichting KijkOnderzoek (SKO).
Zevende keer
Op het hoogtepunt aan het einde van de uitzending keken bijna 3,1 miljoen Nederlanders. Zij zagen dat de 3JS in Düsseldorf niet genoeg punten kregen van het publiek en de vakjury's om een plek in de finale van zaterdag te bemachtigen.
Het is de zevende keer op rij dat ons land niet bij de finalisten zit. Het optreden van de 3JS aan het begin van de TROS-uitzending werd door iets meer dan 2,2 miljoen Nederlanders gadegeslagen, volgens een onderzoeker van de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO).
Vijf minuten
In totaal bereikte het festival volgens hem 4,4 miljoen Nederlanders die minimaal vijf minuten naar de tweede voorronde hebben hebben gekeken.
De halve finale van het Eurovisiesongfestival trok dit jaar een half miljoen minder Nederlandse kijkers dan de voorgaande twee jaren. In 2009 keken nog bijna 2,5 miljoen naar de poging van de Toppers om de finale in Moskou te halen met het lied Shine.
Sha-la-lie
Vorig jaar hoorden 2.453.000 Nederlanders zangeres Sieneke haar lied Ik ben verliefd (Sha-la-lie) vertolken in de halve finale in Oslo.
De Volendammers trokken wel beduidend meer kijkers dan Glennis Grace in 2005 (1,5 miljoen), Treble in 2006 (1,4 miljoen kijkers), Edsilia Rombley in 2007 (1,6 miljoen) en Hind in 2008 (1,7 miljoen).