AMSTERDAM - Vijf betaalde kranten hebben in het vierde kwartaal van vorig jaar tegen de dalende trend in een hogere oplage gerealiseerd dan in diezelfde periode een jaar eerder.

Uitschieters waren het Nederlands Dagblad en de Volkskrant met een groei van respectievelijk 5,5 procent en 4,6 procent.

Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde oplagecijfers van HOI, het instituut voor Media Auditing.

In totaal verspreidden de Nederlandse uitgevers 3.436.577 betaalde papieren kranten, een daling van 1,8 procent vergeleken met het vierde kwartaal van 2009.

De Pers

Bij de gratis dagbladen was de Pers de grote uitschieter met een groei van 56,6 procent naar 278.038. Het verschil zit vooral in het grotere verspreidingsgebied van de Pers. In 2009 werd de krant alleen verspreid in de Randstad, sinds 2010 is hij in heel het land te krijgen.

Doordat Metro en Sp!ts de oplage zagen dalen, nam de totale oplage van de gratis kranten toe met 'slechts' 4,6 procent.