AMSTERDAM - NRC Handelsblad verschijnt maandagmiddag voor het eerst op tabloidformaat. De compacte kranten rollen vanaf twee uur van de drukpersen in Amsterdam.

Met de metamorfose volgt de middagkrant naar eigen zeggen de wens van de abonnees en de internationale trend in krantenland. ''Ook de nieuwe generatie lezers ziet NRC Handelsblad liever in een strak pak'', zegt hoofdredacteur Peter VanderMeersch.

Op zaterdag verschijnt de compacte krant voortaan als NRC Weekend, die tevens is bedoeld voor de abonnees van nrc.next die alleen doordeweeks verschijnt.

De weekendkrant biedt meer ruimte voor onderzoeksjournalistiek en verhalen over duurzaamheid en persoonlijke financiën. De zaterdagkrant biedt tevens het nieuwe katern Lux over mode, design, gastronomie en reizen.

NRC Handelsblad is in 1970 ontstaan uit een fusie van de Nieuwe Rotterdamsche Courant en het Algemeen Handelsblad. De krant verhuist volgend jaar vanuit Rotterdam naar het Rokin in Amsterdam.