AMSTERDAM - Misdaadjournalist John van den Heuvel moet een artikel rectificeren dat hij op 17 oktober 2009 publiceerde in het dagblad De Telegraaf.

Dat bepaalde de rechtbank in Amsterdam woensdag na een bodemprocedure.

Het betreffende artikel gaat over Pieter Lakeman van de Stichting Onderzoek Bedrijfs Informatie. De kop van het stuk luidt 'De duistere motieven van Pieter Lakeman'.

Volgens het verhaal zou Lakeman, onder meer bekend van de DSB-zaak, samenwerken met een organisatie die criminele gelden ontving. Lakeman bestrijdt deze bewering en spande een procedure aan tegen Van den heuvel en De Telegraaf bij de rechtbank.

'Onzinverhaal'

Lakeman is zeer content met het vonnis: ''Het is een dermate onzinverhaal dat deze uitspraak niet als een verassing komt.'' Volgens het vonnis is de publicatie onrechtmatig en heeft Van den Heuvel niet uiterst zorgvuldig gehandeld terwijl het verhaal wel een grote impact betekende voor Lakeman.

Van den Heuvel wil zich nog in het vonnis verdiepen maar zegt het op voorhand pertinent met de rechtbank oneens te zijn. ''Er is wel goed onderzoek gedaan en ook heb ik hoor- en wederhoor gepleegd, zeker schriftelijk. Ik ga me beraden op volgende stappen'', aldus de journalist.

De rectificatie moet binnen drie dagen nadat het vonnis van kracht gaat, worden geplaatst op pagina 5 van De Telegraaf.