AMSTERDAM – Mannen kopen steeds meer dure merkkleding, zoals Gucci, Brioni en Burberry. De wereldwijde verkoop van mannenmode in het luxe segment stijgt jaarlijks met 14 procent.

Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Bain & Co, zo meldt Reuters. De verkoop van dure mannenmode stijgt daarmee bijna twee keer zo snel dan die van exclusieve vrouwenmode, die jaarlijks met 8 procent toeneemt.

Het aandeel van mannenmode beslaat nu met 180 miljard euro 40 procent van de totale verkoop in het luxe segment.

De snel groeiende Chinese markt is verantwoordelijk voor de meeste groei. De markt voor luxe artikelen groeit in China jaarlijks met 25 procent en mannenmode is goed voor 75 procent daarvan.

Hermès

Maar ook buiten China neemt de vraag toe. Hermès, dat dit jaar 30 procent meer verkocht in Amerika, maakte bekend dat de omzet in zijn mannenwinkel in New York het snelst groeit.

Bedrijven als PPR, dat eigenaar is van Gucci, Brioni en Bettega Veneta, en LVMH, eigenaar van Dior, Louis Vuitton en Berluti, hebben aangekondigd meer te gaan investeren in hun mannencollecties om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen.