AMSTERDAM – Een Ferrari customizen kon altijd al, maar het automerk introduceert nu een uitgebreide tailor-made collectie. Zo kan voortaan bekleding gekozen worden van kasjmier, Ermenegildo Zegnastoffen of Japanse Kubosedenim.

“Customizing is een lange traditie bij Ferrari”, zegt Fiat-erfgenaam Lapo Elkann, die het project mede ontwikkelde. “Maar het tailor-made programma is geheel nieuw. We hebben een enorme keuze in materialen en bieden elke klant een eigen designer en een compleet team aan.”

Speciaal voor het maatwerk richtte het merk in zijn hoofdkwartier een haute couture studio in, waar alle mogelijkheden te zien zijn. Er zijn drie collecties: Scuderia, Inedita en Classica. Scuderia grijpt terug naar de de Ferrari F1 traditie, met onder meer suède bekleding.

Inedita is een meer modieuze collectie, met bijvoorbeeld denim bekleding en Classica omvat een kasjmier dak, krijtstreep bekleding en teakhouten details.

“Het gaat om stijl en niet om mode”, zegt Elkann op WWD.com. “Mode komt en gaat, maar stijl blijft.”

Kogelvrij


Het merk werkte meer dan een jaar aan de collecties en koos voor innovatieve materialen, zoals Kevlar en kogelvrije stoffen. Alle stoffen en materialen worden in tal van kleuren en afwerkingen geleverd, maar een klant kan ook een stof laten maken als hij niks van zijn gading kan vinden.


De tailor-made modellen zullen zo’n 25 procent duurder zijn dan een normale Ferrari, die momenteel tussen de 200.000 en 300.000 euro kost. Het merk zal slechts 500 tailor-made auto’s per jaar gaan leveren. Ferrari verkoopt jaarlijks 7.000 auto’s.