AMSTERDAM – Levi Strauss maakt zich zorgen over de gevolgen die hun producten hebben voor het milieu. Het bedrijf heeft maatregelen genomen om het gebruik van water in het productieproces te beperken.

Het jeansmerk heeft uitgerekend dat de gemiddelde spijkerbroek tijdens zijn levensduur bijna 4.000 liter water verbruikt. Een deel van dat water wordt gebruikt bij het maken en verven van de stof, een deel bij het voorwassen in de fabriek en een deel door de consument zelf, bij het herhaaldelijk wassen van de broek.

Levi’s lanceert nu een programma dat katoenboeren in onder andere India en Brazilië leert om zuiniger met water om te springen. Het jeansmerk ontwikkelde onder meer een nieuw, waterbesparend irrigatie systeem. Daarnaast maakt het bedrijf nu stonewashed broeken door gebruik te maken van stenen in plaats van water. Op deze manier heeft het bedrijf bij de productie van anderhalf miljoen broeken al 16 miljoen liter water bespaard.

Diepvries

Het merk raadt zijn klanten aan om jeans bijna nooit te wassen. In plaats daarvan adviseert Levi’s om een spijkerbroek regelmatig in de diepvries te leggen om zo bacteriën die een onfrisse geur veroorzaken te doden. De broeken zouden op die manier ook langer mooi blijven, aldus het merk.